Wanneer is een auto in Nederland precies een oldtimer?

Door aanpassing van de regels bestaat er in Nederland nogal wat verwarring over wanneer een auto een oldtimer is. Dit is voor veel mensen wel heel belangrijk. Voor een oldtimer hoeft namelijk geen motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) worden betaald. Op dit moment hoef je geen motorrijtuigenbelasting te betalen als je auto 40 jaar of ouder is. Voor auto's die tussen de 26 en 40 jaar oud zijn en op benzine rijden betalen eigenaars een aangepast tarief. Voor auto's die op diesel of lpg rijden en nog geen 40 jaar oud zijn moet gewoon wegenbelasting te worden betaald.  

 

Hoe waren de regels vroeger?

Tot 31 december 2013 waren er andere regels van kracht. Toen was je auto al een oldtimer als deze 25 jaar of ouder was. Het aantal auto's waar geen wegenbelasting voor moest worden betaald lag toen ook een stuk hoger. 

Waarom zijn de regels aangepast?

De overheid heeft de regels rondom oldtimers om 2 redenen aangepast. Vanwege de economische crisis wilde de overheid meer geld binnenhalen via de wegenbelasting. Door de grens op te schuiven moeten nu veel meer auto-eigenaars wegenbelasting betalen. De andere reden is dat auto's de afgelopen jaren kwalitatief veel beter zijn geworden. Je ziet dus ook steeds meer auto's waarmee je na 25 jaar nog steeds heel goed kunt rondrijden. Het aantal oldtimers op de Nederlandse wegen nam dan ook snel toe. Door het opschuiven van de grens, is dit voorbij. 

Wat zijn de regels in het buitenland?

In de landen om ons heen worden andere regels gehanteerd. Wanneer een auto 25 jaar oud is wordt deze in België in alle gevallen als een oldtimer beschouwd. In Duitsland ligt die grens op 30 jaar. Na aanpassing van de regels in Nederland hebben veel mensen hun oldtimer van 25 tot 40 jaar oud te koop gezet. Veel van deze oldtimers worden nu in België gekocht. 


Bekijk naast wanneer is een auto een oldtimer ook:
Wanneer winterbanden
Wanneer BE rijbewijs
Wanneer is iets antiek
Wanneer ben je bejaard